Kompressziós zokni? Nyomás!

Egyre gyakrabban látni futókon, triatlonistákon térdzoknit, mintha csak a 80-as évek divatja szerint öltöztek volna fel – azzal a különbséggel hogy a zokni nem szivárványszínű és láthatólag technikai viselet. Sokan még a karjukra is húznak egy-egy kompressziós harisnyát hogy ezzel is erősítsék az élettani hatást. De miért is hordják ezeket a fura ruhadarabokat?

Élettani hatások

A végtagok nyomás alá helyezése, azaz a kompresszió jól ismert jelenség, elég csak a fáslira gondolni. Ösztönös megoldás mindenfajta duzzanatra hogy nyomjuk vissza a helyére, pólyázzuk be, szorítsuk le. Egy fásli jól-rosszul hozza is ezt a megoldást, de aki már próbált sportcipőbe bújni vagy pláne futni végigfáslizott lábbal az tudja hogy ez a megoldás több gondot okoz mint amennyit használ. A kompresszió ugyanis csak akkor ér valamit, ha egyenletes eloszlású, amit egy legyűrődött pólya aligha ér el. Ezért találták fel a professzionális kompressziós harisnyákat, amelyek szövése egyenletes, a szív felé fokozatosan enyhülő kompressziót biztosít a végtag számára. De pontosan milyen élettani hatást okoz a kompresszió?

Az enyhe szorítás, amely a bokánál 20-30 Hgmm nagyságú és felfelé fokozatosan csökken, elsősorban a lágyszöveteket érinti, a könnyen összenyomható vénás rendszer térfogatát csökkenti. Ez arra vezet, hogy az alsó végtag vénáit nem hagyja kitágulni és kevésbé pang a vér illetve javul a vénás visszaáramlás. Ez az oka annak, hogy a műtétek után az amúgyis megnövekedett trombózis hajlam miatt a fekvőbetegek mindkét lábát magasan be kell fáslizni, hogy kevesebb esélyt adjunk a vérrög képződésnek. Sportolás közben sem más a helyzet, azaz a kompresszió csökkenti az alsó lábszár vénáiban a vér mennyiségét, amelytől azt várjuk hogy növekedjen a keringő vértérfogat és javuljanak az alsó végtag keringési paraméterei.

A másik lényeges tulajdonsága a kompressziónak a felületes vénákra gyakorolt hatás: futás, sportolás közben az alsó lábszár vénás billentyűi, amelyek a véráramlást egyirányúsítják erősen le vannak terhelve, látványosan ki is dagadnak. Az arra hajlamos emberekben ez viszerességhez vezethet. Egy enyhe, de jól szabályozott kompressziót nyújtó zokni fel tudja venni a plusz nyomás terhelés egy részét, ezzel tehermentesítve a vénabillentyűket. Tudományos adatok is alátámasztják ezt a hatást, ezért a kompresszió a leggyakrabban alkalmazott terápia a kezdeti vénás elégtelenség kezelésében nemcsak sportolóknál, hanem nyugalomban is.

Sportteljesítmény és kompresszió

Az nem kérdés, hogy a kompressziónak vannak élettani hatásai, de azt sokkal nehezebb megállapítani a mindennapi edzés körülmények között hogy ez képes-e befolyásolni a sportteljesítményt. Francia kutatók egy 15 km-es teszt futás után mérték az izomfáradás paramétereit: ugrás magasságot, maximális erőt és a combizom oxigén felvevő képességét. A szorosan kontrollált körülmények megbízhatóan kiszűrték a szubjektív szempontokat, és nagy biztonsággal állapították meg, hogy a kompressziós zokni ezen 10 edzett futó esetében semmilyen pluszt nem tudott hozzáadni a teljesítményükhöz. Egy új-zélandi tanulmány 10 futó esetében igan hasonló eredményt hozott, mindössze az alanyok szubjektív komfortját növelte a kopressziós zokni, de a számszerűleg mérhető teljesítményhez nem járult hozzá. További tudományos eredmények is azt támasztják alá, hogy a kompressziós zokni vagy sportszár előnyei és élettani hatásai nem elsősorban a direkt teljesítmény fokozásban jelentkeznek, hanem az indirekt teljesítményfokozásban, azaz a regeneráció gyorsítása és az egészségmegőrzés területén.

A cikk szerzője: Dr. Lacza Zsombor

Eredeti cikk: http://sportorvos.hu/sportolok/20140401/kompresszios_zokni_nyomas/

 

Hozzászólások